Merikasarmi, PL 176, 00023 Valtioneuvosto
Vaihde: 0295 16001
Kaikki yhteystiedot
Uutiset, 7.8.2017

Päivystyskeskus auttaa suomalaisia ulkomailla vuorokauden ympäri

”Keskeinen tehtävämme on neuvoa ulkomailla pulaan joutuneita suomalaisia”, ulkoministeriön päivystyskeskuksessa työskentelevä Jonna kertoo. Päivystyskeskus on auki vuorokauden ympäri vuoden jokaisena päivänä.

Kuva: Karoliina Romanoff
Ulkoministeriön päivystyskeskus
Ulkoministeriön päivystyskeskus

Yleisimmin yhteydenotot koskevat kadonneita tai varastettuja passeja.

”Hoidamme myös Suomen kansalaisten tai Suomessa pysyvästi asuvien ulkomaalaisten kuolemantapauksiin, sairaalahoitoon ja muihin hätätilanteisiin liittyviä asioita silloin kun edustustot ja ulkoministeriö on muuten suljettu.

Apua kysytään mitä erilaisimmissa tilanteissa. Jonna mainitsee muun muassa sairaus- ja onnettomuustapaukset, rikoksen uhrit, omaisten olosuhdetiedustelut sekä lasten huolto- ja kaappaustapaukset.

Ulkoministeriön yleisohje on, että hätätilanteissa matkailijan tulee pyrkiä ottamaan yhteys kohdemaan viranomaisiin. Hätätilanteessa kohdemaan viranomaisilla on vastuu auttaa myös maassa olevia ulkomaalaisia. Aina se ei kuitenkaan ole eri syistä mahdollista ja silloin päivystyskeskus auttaa.

Erilaisten päivystystehtävien lisäksi hankimme esimerkiksi myös virkatodistuksia ulkomailta, jos asiakas ei pysty niitä itse hankkimaan”, Jonna kertoo työtehtävistään.

Pilottiprojekti on jatkunut kohta kaksi vuotta

Jonna pitää työtä päivystyskeskuksessa mielekkäänä, sillä koko ajan oppii uutta.

”Päivystyskeskuksen toiminta käynnistyi kaksi vuotta sitten ja joka viikko tulee jotain konsulityöhön ja eri maiden viranomaiskäytäntöihin liittyvää uutta tietoa. Myös työtehtäviämme on päivitetty ja laajennettu matkan varrella ”, Jonna kertoo ulkoministeriön pilottiprojektista.

Suomeen keskitetty ympärivuorokautinen neuvonta- ja konsulipalvelua antava palvelunumero perustettiin, jotta suomalaiset saisivat tehokkaasti apua ulkomailla. Aiemmin neuvontaa annettiin Suomen edustustoissa.

”Uskoisin, että ulkoministeriön palvelusta on uudistuksen myötä tullut tasalaatuisempaa ja toimivampaa”, Jonna arvioi.

Apua Facebookin Nettikonsuli-tilin kautta

Päivystyskeskuksen työntekijät neuvovat matkailijoita ja pysyvästä ulkomailla asuvia suomalaisia myös Facebookin Nettikonsuli-tilin kautta. Facebookissa tuleviin kysymyksiin vastataan muun työn ohessa.

”Meiltä kysytään paljon eri maiden maahantuloluvista ja viisumikäytännöistä, mutta niihin kysymyksiin emme valitettavasti pysty vastaamaan. Ohjaamme kysyjän tutustumaan kyseisen maan maahantulosääntöihin Suomessa tai lähialueella toimivan edustuston kotisivuilla tai olemaan yhteydessä edustuston asiakaspalveluun”, Jonna kertoo.

”Muistutamme matkailijoita, että hätätilanteissa apua voi hakea paikan päällä myös toisen EU-maan edustustosta, jos maassa ei ole Suomen edustustoa”, Jonna sanoo.

Ulkoministeriön päivystysnumero on +358 9 1605 5555 tai sähköposti paivystys.um(at)formin.fi

Vastaa konsulipalvelukyselyymme

Oletko tarvinnut Suomen edustustojen tai ulkoministeriön päivystyskeskuksen apua ongelmatilanteissa ulkomailla? Selvitämme asiakkaiden tyytyväisyyttä konsuli- ja matkustusturvallisuuspalveluihimme.  

Auta meitä kehittämään palveluamme!

Kysely suomeksi (vastaa viimeistään 21.8.2017)

Tämä dokumentti

Päivitetty 10.8.2017

Takaisin ylös